DISTRICTSDUEL. Kristof Bossuyt vs Dirk Avonts: “Wij delen veel bezorgdheden, maar onze oplossingen verschillen van elkaar”

Op 10 oktober 2024, over deze onderwerpen: Mobiliteit & Openbare Werken, Politiek, Senioren, Verkiezingen 2024

Wilrijk - Lijsttrekker voor N-VA en huidig burgemeester Kristof Bossuyt ligt in Wilrijk in polepositie om het district nog zes jaar langer te besturen. Wij zetten hem tegenover lijstrekker Dirk Avonts (Groen+Vooruit) en leggen hen enkele belangrijke Wilrijkse thema’s voor.

De toenemende parkeerdruk zorgt in een aantal Wilrijkse wijken voor heel wat ongenoegen bij de bewoners. Ook de beleidsmakers geven toe dat dit in sommige buurten een groot probleem is. Wat moet er gedaan worden om dit probleem in te dijken?

Kristof, wat is jullie visie op de mobiliteit in Wilrijk?

Kristof Bossuyt: “Wij onderscheiden ons met de rest van de stad omdat op ons grondgebied parkeren nog steeds gratis is. Het gevolg is, dat kan ik niet ontkennen, dat er een hogere parkeerdruk is in wijken die grenzen aan zones met betalend parkeren. Ook bij het proefproject met bermparkeren dat we hebben ingevoerd, zag je op een bepaald moment dat er alleen maar bestelwagens op de bermen stonden. Daarom is er in de wijk Valaar nu een proefproject om in een aantal straten enkel nog personenwagens toe te laten.”

“Dat gratis parkeren is erg belangrijk voor ons bloeiend handelscentrum, waarnaar mensen nog altijd van ver komen om te winkelen. We hebben hier wel op de Bist en op het Mastplein een parkeerzone waar je een parkeerschijf moet leggen, om te vermijden dat mensen hier hun auto zouden komen zetten om dan met de bus naar de stad te gaan.”

Dirk, hoe ziet jullie kartel dit?

Dirk Avonts: “Bermparkeren, dat is een hele mooie term, maar dat is eigenlijk gewoon voetpadparkeren. Je kan in die straten niet passeren met twee kinderwagens of rolwagens. Dus de voetganger heeft in die straten alweer geen voorrang gekregen.”

“In de vorige districtsraad was er een vraag om deelautosystemen in te plannen. Dat vinden wij een heel goed idee. Mensen die hun wagen zelden gebruiken, kunnen die verkopen en zo komt er een extra parkeerplaats vrij voor iemand anders die meer de wagen nodig heeft. Ook van de uitbreiding van het deelfietsensysteem zijn wij voorstander.”

“De bezorgdheden over die parkeerdruk en die parkeerbalans zijn, denk ik, even groot bij mijn kiezer als bij Kristof zijn kiezer. Maar wij kijken er op een andere manier naar, wij kiezen met ons kartel voor andere oplossingen.”

Kristof Bossuyt: “Het grootste verschil, denk ik, tussen het kartel en wij, is dat wij dat niet zo geforceerd willen doen door ineens te zeggen: je kunt niet meer parkeren. Wij willen de mensen aanmoedigen, stimuleren, maar nooit forceren of dwingen.”

“Wij hadden ook graag gehad dat er al meer fietsstraten klaar zouden zijn, maar tijdens deze legislatuur hadden we te kampen met de coronacrisis en de energiecrisis. Duurdere prijzen hebben ervoor gezorgd dat de aanleg van sommige fietsverbindingen langer op de plank is blijven liggen. Maar ik kan wel zeggen dat er in het najaar van 2024 of begin 2025 nog heel wat nieuwe fietspaden zullen aangelegd worden.”

Dirk Avonts: “Maar Kristof, je moet eerlijk zijn: je hebt twaalf jaar tijd gehad om dat te realiseren. Ik hoor graag dat idee van ‘wij gaan nieuwe fietsverbindingen aanleggen’. Maar fietsen is meer dan enkel fietsverbindingen. Waarom is er in elke straat geen parkeergelegenheid voor bakfietsen? Dat zou mensen aanmoedigen om de bakfiets te gebruiken in plaats van de auto. Je moet de hele keten verzorgen van veilige stalling in of aan huis tot veilige stalling op verplaatsing. Dat is in twaalf jaar altijd palabre, palabre geweest en niks to the point. Wilrijk heeft een echt fietsbeleid nodig.”

Kristof Bossuyt: “Voor Groen is het nooit goed genoeg. Bij de heraanleg van het fietspad op de Groenenborgerlaan kozen we voor een zeer breed fietspad. Mijn collega Avonts was van oordeel dat het nog niet breed genoeg was, omdat twee bakfietsen elkaar daar niet comfortabel kunnen passeren. Er zou dus nog meer plek voor fietsers moeten komen ten koste van rijstroken voor de automobilist. Sorry, daarover verschillen wij van mening. Op zo’n belangrijke doorgangsweg betekent één rijstrook stilstand. Doorstroming is ook iets dat van belang is.”

Dirk Avonts: “Wij zetten de doorstroming en veiligheid van de fietsers op de eerste plaats, jullie de doorstroming van de automobilist. Hierin verschillen we totaal van mening. Mobiliteit is meer dan automobiliteit. Het heeft ook te maken met comfort voor de voetgangers. En dan vooral voor mensen op leeftijd die wat moeite hebben om zich te verplaatsen, zodat die met een rollator vlot overal kunnen geraken. Voor de auto is het goed geregeld, en dat moet voor mij echt niet minder zijn, zeker niet, maar die fietser en die voetganger, die hebben een hogere prioriteit nodig op dit ogenblik. Dat zijn vooral kwetsbare mensen die zich in het verkeer niet gemakkelijk kunnen oriënteren.”

Kristof Bossuyt: “Ook wij vinden dat iedereen zijn plaats heeft als het gaat over mobiliteit, dus ook voetgangers en fietsers. Er staat duidelijk in het bestuursakkoord dat we graag prioritair werk willen maken van veilige voetpaden in de omgeving van dienstcentra, RVT’s, scholen en crèches. Maar ik geef toe, er is nog heel veel werk op dat vlak.


In Wilrijk is één op vijf inwoners ouder dan 65 jaar. Een degelijk seniorenbeleid is dus essentieel. Wat is jullie visie op ouderenzorg?

Dirk Avonts: “Wij vinden het een plicht van het district om iets te doen tegen de groeiende eenzaamheid. Ouderen geraken heel langzaam geïsoleerd, zonder dat het de familie en de omgeving opvalt. Mensen die gehoorproblemen hebben bijvoorbeeld, zeggen: ‘Ik hoor toch niet wat er op die vergadering gezegd wordt, dus ik ga niet meer.’ Of mensen met een knieprothese zullen minder gaan wandelen omdat ze bang zijn om te vallen op slechte voetpaden. Zo komen we weer bij het belang van mobiliteit. Voetpaden en overstreekplaatsen moeten veiliger worden.”

“Een district kan via huisbezoeken die mensen actief opzoeken en voorkomen dat ze in de totale eenzaamheid belanden. Wij gaan allemaal van deur tot deur in aanloop naar de verkiezingen. Laat ons dat een beetje doortrekken. Dat we die mensen thuis gaan opzoeken. Gewoon even een babbeltje doen van ‘Hoe gaat het met u? Wat zijn de problemen die je hebt? Ga je naar dingen niet meer omdat er iets niet gaat?’ Dat vertellen ze niet tegen hun dokter of familie.”

“Ook dienstencentra en huisartsen kunnen een belangrijke rol spelen. We zitten natuurlijk wel met de GDPR-wetgeving. Je kan niet zomaar alle tachtigplussers opbellen. Maar er zijn genoeg organisaties en diensten in Wilrijk waaraan je kunt vragen om contact te maken met die mensen. Dat is een actief beleid, daar moet je meer geld voor vrijmaken.”

Kristof, wat vind jij van de seniorenzorg?

Kristof Bossuyt: “Natuurlijk is dat belangrijk, maar dat is ook allemaal een kwestie van bevoegdheden en budgetten. Met de mantelzorgpremie stellen we mensen in staat om langer zelfstandig thuis te wonen. Want je moet zo min mogelijk proberen iemand te verkassen uit zijn eigen natuurlijke habitat.”

“Wij hebben ook speciaal opnieuw een hardcopy van ons driemaandelijks 2610-magazine, omdat we beseffen dat zeker onze oudere generaties veel liever iets in handen hebben dan al dat digitale. Niet iedereen kan daar even goed mee overweg. Ook daar is op ingezet geweest, met lessen om te kunnen meegaan in de nieuwe digitale wereld.”

“We hebben hier een groot deel vergrijzing en we hebben heel duidelijk in ons bestuursakkoord gezet en we menen dat oprecht: oud is niet out. Er zijn bijvoorbeeld ook matinees voor senioren, om hen voldoende sociaal contact te geven.”

“Wij hebben zelfs nu in onze begroting geschreven dat we in participatie met een universiteit een ouderenbehoefteonderzoek willen doen. Maar je hebt nog altijd zoiets als bevoegdheden en zoiets als middelen. Maar wat we kunnen doen, moeten we doen. Maar huis-aan-huisbezoeken doen is wel gemakkelijker gezegd dan gedaan.”

 

Bron: Het Nieuwsblad (https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240923_94705381)

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is